Video: Kouluruokaa pallon ja oman kehon parhaaksi (nro 235)
Mikä on planetaarinen ruokavalio? Miltä se maistuu ja voiko sen syömistä opetella koulussa? Mitä tarkoitetaan luontojalanjäljellä ja miten se liittyy syömiseen? Miksi kouluruoka on sellaista kuin on? Opetusvideolla tutustutaan ilmastokestävään ruokailuun – erityisesti kouluruokailuun!
Tehtävän toteutus
- Katsokaa opetusvideo “Kouluruokaa pallon ja oman kehon parhaaksi”.
- Keskustelkaa videon pohjalta alla olevien kysymysten avulla. Voitte katsoa videon osissa eli voit pysäyttää videon kunkin teeman jälkeen. Kysymykset on videon mukaisessa järjestyksessä.
Video
Kysymykset
Nuoremmille oppilaille (3.-6. lk):
- Mitä ruokia planetaarisessa ruokavaliossa on eniten? Mitä tällaisia ruokia olet syönyt koulussa?
- Millä ruuilla on pieni luontojalanjälki?
- Mikä on Johanneksen vinkki koululaisille?
- Mitkä asiat otetaan huomioon, kun suunnitellaan kouluruokaa?
- Videon mukaan, kuka saa syödä kasvisruokaa koulussa? Mikä tilanne on teidän omassa koulussanne? Keneltä asiaa voisi tarvittaessa kysyä?
- Miten kasvisruokien makuun voisi totutella?
Vanhemmille oppilaille (7.-9.-lk):
- Millaisia ruokia planetaarisessa ruokavaliossa on eniten? Mitä tällaisia ruokia olet syönyt koulussa?
- Mitä luontojalanjälki tarkoittaa?
- Millä ruuilla on pieni luontojalanjälki?
- Mikä mm. palkokasveissa oleva aine pitää yllä kylläisyyttä ja ruokkii hyviä suolistomikrobeja?
- Mitkä asiat otetaan huomioon, kun suunnitellaan kouluruokaa?
- Videon mukaan, kuka saa syödä kasvisruokaa koulussa? Mikä tilanne on teidän omassa koulussanne? Keneltä asiaa voisi tarvittaessa kysyä?
- Miten kasvisruokien makuun voisi totutella?
- Mitä videolla tehtiin kotitalousopetuksessa? Voisiko tällaista kokeilla teidänkin kotitalousoppitunneilla?
- Oliko videossa jotakin uutta tai yllättävää tietoa? Mitä?
Tämä tehtäväkokonaisuus on helppo yhdistää muihin Maistuvan koulun ilmastoruokaosioihin. Voitte esimerkiksi tehdä learning cafe – työpisteharjoittelun (nro 240), tuunata koulun kasvisruokaa (nro 241) ja toteuttaa makupajan kasviproteiineista (nro 236). Näitä tehtäviä hyödyntämällä voit koostaa neljä vuosiviikkotuntia yläkouluikäisille nuorille kotitalousopetuksessa.
Video on kuvattu Lahdessa, Ahtialan peruskoulussa, osana Lahden kaupungin Maistuva ilmastoruoka -hanketta keväällä 2024. Videotuotannosta vastasi Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry, rahoittajana ympäristöministeriö.