Learning cafe – maistuvasta ilmastoruuasta (nro 240)
Tässä kokonaisuudessa oppilaat tutustuvat maistuvaan ilmastoruokaan erilaisia pisteitä kiertämällä. Learning cafe – menetelmä on hyvä tapa oppia ja ideoida uutta yhdessä muiden kanssa. Se on keskusteluun, tiedon luomiseen ja siirtämiseen tarkoitettu yhteistoimintamenetelmä. Oppilaat kiertävät 4 pistettä oman ryhmänsä kanssa ja lähestyvät samaa teemaa eri näkökulmista. Lopuksi keskustellaan ajatuksista ja oivalluksista yhdessä sekä esitellään ryhmien tuotoksia muille.
Teemaan voi perehtyä katsomalla Kouluruokaa pallon ja oman kehon parhaaksi – opetusvideon.
Työpisteiden teemat ja ohjeet:
Työpiste 1: Asiantuntijana oppilas – luo oma slogan ilmastoruoan puolesta (ideaksi esimerkiksi tämä monen mieliin jäänyt McDonald’sin Syökää kanaa -mainos) Toteutus vapaa. Luodut sloganit jätetään muille inspiraatioksi.
Työpiste 2: Oodi kasviproteiinille. Tutustu ja arvaa, mistä kasviproteiinista on kyse? Jätä ehdotuksesi seuraavan ryhmän tarkasteltavaksi.
Työpiste 3: Kehitä kouluruokaa! Kouluruokailusta tuttu resepti tutkittavaksi & kehitettäväksi. Millaisia muutoksia tarvitaan, jotta ruuasta tulisi entistäkin maistuvampaa? Jätä ehdotus seuraavan ryhmän tarkasteltavaksi. He voivat jatkaa ideointia ja tuoda siihen jotain uutta.
Työpiste 4: Edullista, helppoa ja näppärää. Keskustele ryhmäsi kanssa kahdesta erilaisesta korista. Vastatkaa kysymyksiin. Seuraava ryhmä täydentää tai jatkaa siitä, mihin te jäitte.
Esivalmistelut
Työpisteiden materiaali tulostetaan ja asetellaan luokkaan. Osa materiaalista vaatii esimerkiksi leikkaamista.
Työpistettä 3 varten voi valita koulun ruokalistalta yhden kasvisruokavaihtoehdon, jossa on myös lueteltuna reseptissä käytetyt raaka-aineet. Halutessanne voitte valmistaa ateriat oppilaiden suunnitelmien mukaan – katso tarkemmin ideakortista Tuunataan kouluruokaa kotitalousopetuksessa (nro 241).
Tämä tehtäväkokonaisuus on helppo yhdistää muihin Maistuvan koulun ilmastoruokaosioihin. Voitte esimerkiksi katsoa opetusvideon Kouluruokaa pallon ja oman kehon parhaaksi (nro 235) ja toteuttaa makupajan kasviproteiineista (nro 236). Näitä tehtäviä hyödyntämällä voit koostaa neljä vuosiviikkotuntia yläkouluikäisille nuorille.
Tehtävä on osa Lahden kaupungin Maistuva ilmastoruoka -hanketta keväällä 2024. Tehtäväkokonaisuuden toteuttajana on Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry ja rahoittajana ympäristöministeriö.