Makupaja köksässä: vegemakuja tarjolle (nro 236)

 Printtaa

7-9 lk, Ideoita opetukseen, Kasvikset, Kestävät ruokavalinnat, Kotitalous, Makukoulu, Monipuolinen ruokavalio, Tapakasvatus

Tässä tehtävässä oppilaat pääsevät järjestämään makupajan erilaisista kasviproteiinituotteista toiselle ryhmälle, pienemmille oppilaille, vanhemmille tai koulun henkilökunnalle. Simppeli “snack baari” valmistuu oppitunnilla ripeästi. Pääpaino toiminnassa on tuotosten tarjoilu toisille ja palautteen kerääminen – mahdolliset ennakkoluuloiset asenteet kasvisruokia kohtaan jäävät toivottavasti sivurooliin. Tehtävässä ei ole tarpeen alleviivata, että maistatettavat tuotteet ovat kasvipohjaisia, vaan lopuksi todeta, miten monenlaisia makuja saadaan ilman lihatuotteitakin. Oppilaat saavat arvokasta kokemusta ruokien valmistamisesta ja tarjoamisesta toisille.

Kasiluokkalaiset valmistivat makupaloja 1.-2.-luokkalaisille ja saivat pikkuoppilailta isot aplodit. Moni maku yllätti sekä isommat että pienemmät oppilaat. Tehtävä oli oppilaille kiva piristys kevään viimeisillä viikoilla!

Alakoululaiset maistamassa texmex-paloja.
LAHDEN KAUPUNKI. Ahtialan koulu. Kuvaaja: Juha Tanhua

Esivalmistelut

Tehtävään kuluu vähintään 2 x 45 min.

Sovi etukäteen, kenelle oppilaiden tarjoiluja maistatetaan. Vinkki! Yhtenäiskoulussa pienet alakoululaiset voivat olla erityisen kiitollinen testiryhmä.

Tulosta liitteenä olevia valmistusohjeita sopiva määrä ja varaa raaka-aineet.

Tehtävän toteutus

Jaa oppilaille pöytäryhmittäin kullekin yksi valmistettava makupala. Muistakaa kerrata hygieniaan liittyvät seikat, kun monia valmistettavia makupaloja ei kypsennetä enää käsittelyn jälkeen.

Kootkaa maistatettavat tuotteet tarjottimille tai muille tarjoiluastioille. Maistatuksissa voi hyödyntää myös pienia muffinivuokia, joihin saa pienen makupalan helposti tarjolle.

Kutsukaa maistelijat luokkaan tai viekää tarjoilut testiryhmän luokse.

Kysymyksiä maistatukseen esimerkiksi:

  • Miltä tuotteet näyttävät? Mitä odotuksia maistajalla on ulkonäön perusteella?
  • Miltä tuotteet tuoksuvat?
  • Miltä tuotteet maistuvat ja tuntuvat suussa?
  • Kuuluuko ruuasta pureskellessa ääntä, joka tekee makupalasta entistä nautittavamman?

Kerätkää paljon kiitoksia makupalat valmistaneelle luokalle ja kootkaa yhteen palautteita. Muistakaa maistattaa kaikki tuotteet myös oman ryhmän kesken.


Tämä tehtäväkokonaisuus on helppo yhdistää muihin Maistuvan koulun ilmastoruokaosioihin. Voitte esimerkiksi katsoa opetusvideon Kouluruokaa pallon ja oman kehon parhaaksi (nro 235), tehdä learning cafe – työpisteharjoittelun (nro 240) ja tuunata kouluruokaa (nro 241). Näitä tehtäviä hyödyntämällä voit koostaa neljä vuosiviikkotuntia yläkouluikäisille nuorille kotitalousopetuksessa.

Idea on tuotettu ja testattu osana Lahden kaupungin Maistuva ilmastoruoka -hanketta keväällä 2024. Opetuskokonaisuuden toteuttajana on Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry ja rahoittajana ympäristöministeriö.

Voisit tykätä myös näistä


Jaa: