Hyppää sisältöön

Ongelmanratkaisupeli aamu- ja välipaloista

3  Printtaa

Tiivistys: Lapuille on kirjoitettu erilaisia aamu- ja välipaloihin liittyviä pulmatilanteita, joihin oppilaiden täytyy keksiä ratkaisuja. Oppilaat nostavat vuorotellen lappuja kulhosta ja ratkaisevat pulmia. Eri ikäryhmille on omantasoiset kysymykset.

Kesto: 45 min
Kohderyhmä: esikoilu-2. luokat, 3.-6. luokat, 7.-9. luokat
Oppiaine: ympäristöoppi, kotitalous, terveystieto, luokanvalvojan tunti

Teemat:

  • välipalat
  • ateriarytmi
  • kouluruoka

Oppimistavoitteet:

  1. Oppilas osaa koostaa monipuolisen aamu- ja välipalan.
  2. Oppilas osaa suunnitella ja ennakoida aamu- ja välipalan syömistä.
  3. Oppilas ymmärtää aamu- ja välipalojen sekä kouluruokailun merkityksen jaksamiselleen päivän aikana.

3.-6. lk | Ympäristöoppi | S1 Minä ihmisenä
7.-9. lk | Terveystieto | S2 Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy
7.-9. lk | Kotitalous | S1 Ruokaosaaminen ja ruokakulttuuri
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

Tarvittavat materiaalit ja välineet:

  • tulostetut ja leikatut laput
  • kulho, laatikko tai pussi lapuille (tarvittaessa useampi)

”Toteutettiin ongelmanratkaisuleikki pienissä ryhmissä, koonti yhdessä koko luokan kanssa” (Opettaja, 1.-2. lk)

Valmistelut

  • Tulosta kysymykset ongelmanratkaisupeliin (tarvittaessa useampi kpl)
  • Leikkaa kysymykset suikaleiksi ja laita pussiin/purkkiin (tai pienryhmille muutamaan)
  • Halutessa lue taustatietoa opettajalle koululaisen ravitsemuksesta ja ateriarytmistä täällä.

Tuntisuunnitelma:

1.) Kerratkaa monipuolisen välipalan ABC

Esittele oppilaille miten koostetaan monipuolinen välipala. Löydät havainnollistavia kuvia täältä. Kuvissa lukee ”aamupala”, mutta samat ”palat” sopivat mainiosti iltapäivään tai iltaan. Isoin oivallus voi olla se, että kunnon välipalasta ei jää nälkä.

2.) Ongelmanratkaisupeli

Ongelmanratkaisupeliä pelataan joko yhdessä luokan kesken tai pienryhmissä (koonti yhdessä). Oppilaat nostavat pussista lappuja vuorotellen ja lukevat pulman ääneen. (Alkuopetuksessa opettaja voi tarvittaessa auttaa lukemisessa.) Sitten oppilas kertoo, miten ratkaisisi lapussa esitetyn ongelman, jonka jälkeen muutkin voivat kertoa omat ehdotuksensa.

3.) Lisätehtäviä

Aamupalahaaste (esikoulu-6. luokat)

Smoothie-haaste (3.-9. luokat)

Tehtävän lähteenä käytetty: Hyvän Olon Eväät -opas


3-6 lk, 7-9 lk, Ateriarytmi, Esiopetus -1-2 lk, Kotitalous, Luokanohjaus, Monipuolinen ruokavalio, Oppitunti, Terveystieto, Ympäristöoppi

Voisit tykätä myös näistä