Ongelmanratkaisuleikki välipaloista
Ongelmanratkaisuleikin avulla oppilaita johdatellaan keskustelemaan terveyttä edistävistä aamu- ja välipaloista.
”Toteutettiin ongelmanratkaisuleikki pienissä ryhmissä, koonti yhdessä koko luokan kanssa” (Opettaja, 1.-2. lk)
Taustatietoa opettajalle
Lasten kasvun ja kehityksen kannalta on tärkeää saada monipuolisesti eri ravintoaineita ja sopivasti energiaa. Välipalat voivat täydentää monipuolisesti ruokavaliota tai huonontaa sitä riippuen millaisia välipaloja suositaan.
Ravitseva välipala koostuu 2-3 osasta. Ensimmäinen osa on täysjyväviljatuotteita, toinen osa sisältää kasviksia, hedelmiä tai marjoja, ja kolmas osa sisältää jotain proteiinipitoista, kuten maitotuotteita, kalaa, lihaa tai kananmunaa. Juomana toimii hyvin vesi, rasvaton maito tai piimä. Sokerisia juomia on hyvä välttää, myös kevytlimppareita, koska ne ovat haitaksi hammasterveydelle.
Valmistelut
- Tulosta kysymykset ongelmanratkaisuleikkiin, leikkaa kysymykset erilleen suikaleiksi ja laita pussiin/purkkiin.
Tehtävän toteutus
Esittele oppilaille miten koostetaan monipuolinen välipala. Löydät havainnollistavia kuvia ideakortista Aamupala – materiaalit opetukseen. Kuvissa lukee ”aamupala”, mutta samat ”palat” sopivat mainiosti aamun lisäksi iltapäivään tai iltaan. Isoin oivallus voi olla se, että kunnon välipalasta ei jää nälkä.


Ohjaa oppilaat istumaan piiriin. Laita piirin keskelle tuoli ja sen päälle kysymyslaput pussissa. Jokainen oppilas käy vuorollaan istumaan piirin keskelle ja nostaa pussista yhden lapun, jonka lukee ääneen. Oppilas kertoo miten ratkaisisi lapussa esitetyn ongelman, jonka jälkeen muutkin voivat kertoa omat ehdotuksensa. Keskustelkaa yhdessä siitä, kuinka aamupalaan ja välipaloihin voisi valmistautua jo edellisenä iltana.
Tehtävän lähteenä käytetty: Hyvän Olon Eväät -opas
Näin voitte koota kokonaisen oppitunnin teemasta ”Välipalat”. Tehkää myös tehtävä Välipalat osaksi ateriarytmiä.
Liitteet