Hyppää sisältöön

Miksi yhdessä syöminen on niin tärkeää?

Yhdessä syöminen voi edistää kaikkia terveyden osa-alueita: fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista. Kouluruokailu tarjoaa tärkeän tilaisuuden harjoitella yhdessä syömisen taitoja. Monelle oppilaalle yhdessä koulukavereiden ja opettajan kanssa nautittu lounas voi olla päivän ainoa muiden kanssa jaettu ateriahetki. Koululainen ei vielä välttämättä vaikuta kodin ruokaostoksiin tai siihen, syödäänkö yhdessä. Yhdessä syöty koululounas lisää siis myös terveyden tasa-arvoa eri taustoista tulevien lasten kesken.

Millainen oppimistilanne kouluruokailu on?

Koululounaalla voidaan opetella elämän tärkeitä taitoja: pöytätapoja, oman kehon kuuntelua, uusien ruokien maistelua, monipuolisen aterian koostamista sekä ruokakeskusteluja, joilla voi rakentaa yhteyttä toisiin ihmisiin. Aikuisen myönteinen ruokapuhe on hyvä esimerkki lapsille ja nuorille. Parhaimmillaan myönteinen ruokapuhe kannustaa lasta syömään sopivasti oman nälkänsä mukaan ja monipuolisesti, ehkä uusiakin ruokia kokeillen.

Opettajana voit myös ohjata lapsia tutustumaan ruokaan eri aistein. Jos salaattikasvikset eivät tänään maistu, voiko niitä ottaa kuitenkin lautaselle tutustuttavaksi? Mitä värejä tämän päivän ruuista löytyy? Aistilähtöisessä ruokakasvatuksessa jokainen voi onnistua omalla tavallaan, vaikka kaikki eivät ruokaa maistaisikaan.

Jotta ruokailutilanne sujuu rauhallisesti ja myönteisessä ilmapiirissä, voi ruokailutilanteen säännöistä tai ohjeista olla tarpeen keskustella oppilaiden kanssa. Samoin koulun henkilöstön yhteiset linjat maistamiskäytäntöihin ja ruokapuheeseen ovat tärkeät. Ihannetilanteessa oppilaat kokevat kouluravintolan turvalliseksi ja miellyttäväksi ympäristöksi ruokailla. Sivun alalaidasta löydät valmiita ideoita yhteisten pelisääntöjen luomiseksi ja kouluruokailun viihtyisyyden lisäämiseksi.

Opettajasta ruokaseuraksi?

Ruokailutilanne voi olla opettajalle myös haaste: miten muuttua ohjaajasta ja valvojasta ruokaseuraksi tai oikeastaan olla molempia yhtä aikaa? Parhaimmillaan ruokailu on rento tilanne, josta sekä oppilaat että opettaja voi nauttia. Joidenkin ryhmien kanssa tämä voi tuntua utopistiselta, mutta jo yhdessä syömisen harjoittelu on tärkeää! Päivittäinen yhdessä syöminen ja rauhallisten ruokapöytäkeskustelujen harjoitteleminen on tärkeä viesti lapsille: tämä taito on niin arvokas, että sitä harjoittelemme joka päivä. Mikäli et itse pysty syömään kouluruokaa, kerrothan tästä oppilaille rakentavasti, jotta oppilaat eivät päätyisi ajattelemaan, ettei heidän tarvitse syödä, kun opettajakaan ei syö.

Esimerkkejä mukavista kysymyksistä ruokailuun:

Miltä ruoka maistuu? Miten muuten voisit kuvailla sitä kuin hyvää/pahaa?
Mitä värejä lautaselta löytyy?
Mitä perusmakuja voit tunnistaa?
Mitä raaka-aineita tänään on lautasella? Mistä tämä ruoka on tehty?

Toivottavasti teidän koulussanne tarjotaan kaikille opettajille ateriaetu. Oppilaiden kanssa yhdessä syöminen on osa työtä ja kasvatustilanne. Niinpä jokaisella ruokailuun osallistuvalla opettajalla tulisi olla oikeus ateriaetuun. Mitä ateriaetu oikeastaan tarkoittaakaan ja paljonko ateria minulle maksaa?

Lue lisää: Ateriaetu ja esimerkkiruokailu – Mitä maksaa? Kuka hyötyy? (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)

Valitettavasti kouluruokailun puitteet eivät aina tue ruokailutilannetta, jossa opitaan syömään mukavasti yhdessä. Riittämätön aika ruokailulle tai liian meluisa kouluravintola eivät kannusta rauhallisiin keskusteluihin. Onko näihin mahdollista vaikuttaa omassa koulussa? Jos ei muuten, niin voisiko luokkaruokailun kokeilulla olla hyviä seurauksia?

Tsemppiä yhdessä syömisen harjoitteluun!

Ideoita yhteisiin ruokailuhetkiin:

RuokapuhePuhetta ruuasta ja ruuan äärellä
Ruokakummit
Ruokahetken rauhoittaminenRuokasalin äänimaailma
Hiljainen ruokailu
Ruokasalin rauhapöytä
Ruokahetken viihtyisyysMusiikkia ruokasaliin
Kouluravintolakisa (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.) – ideakilpailu kouluravintolan viihtyisyyden parantamiseksi. Valmis tuntisuunnitelma yläkouluun, sovellettavissa myös n. 4. luokasta alkaen
Yhteiset toimintatavat kouluruokailussaEsimerkkiruokailun tavoitteet ja käytäntö
Ruokailuun varattu aika, ajoitus ja porrastus
Luokkaruokailu
Kouluruokailun pelisäännöt – oppilaat mukaan laatimaan
Meidän talon pelisäännöt – erityisesti aikuisten kesken

Lähteet:

Tutustu muihin Koululaisen ravitsemus – opettajan ABC -sivuihin:

Ateriarytmi ja lautasmalli

Mitä on hyvä tietää ravintoaineista?

Millainen on tasapainoinen ruokasuhde?

Kun syömiseen liittyy pulmia