Ideapankki

Maistuvan koulun ideapankista löytyy noin 200 ruokakasvatusideaa – kokonaisia oppitunteja, pieniä tuokioita tai tehtäviä. Löydä vinkkejä kouluruokailun kehittämiseen, yhteistyön lisäämiseen ja vaikkapa kummitoimintaan.

Voit suodattaa hakuja esim. teemojen tai kohderyhmän mukaan. Sydämestä painamalla voit lisätä kortit omalle muistilistallesi. Voit myös lisätä pankkiin oman ideasi.

Nykytilan arviointi (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.) ja ruokakasvatuksen vuosikello on hyvä työkalu lukuvuoden suunnittelun tueksi. Katso myös, miten ruoka voi olla monialaisen oppimiskokonaisuuden aihe.

Raaka-aineet esille (nro 166)

Salaatin syönti on helpompaa, kun tietää mistä kasviksista se on tehty. Vinkkejä kouluruokailuun.

Miltä ruoka kuulostaa? (nro 61)

Tässä tehtävässä oppilaat äänittävät ruokamaailman ääniä. Ääniä arvuutellaan yhdessä, ja niiden kuvailuun keksitään sopivat ilmaisut. Valmistelut Ohjeista oppilaita ottamaan kouluun puhelimen…

Verkossa pelattavia pelejä oppilaille (nro 143)

Tästä ideakortista löydät koostettuna linkkejä verkossa pelattaviin peleihin. Pelejä voi hyödyntää oppitunnilla opetuksessa, tai oppilaat voivat pelata niitä myös itsenäisesti. Pelejä…

Ateriaetu (nro 155)

Esimerkkiruokailijan etu, valvonta-ateriaetu tai ravintoetu – rakkaalla lapsella on monta nimeä. Opettajien ja oppilaiden ruokaileminen yhdessä on yksi merkittävimmistä ruokakasvatusteoista. Opettaja…

Hiomaton timantti (nro 181)

Auta oppilaita tunnistamaan itselle tärkeitä asioita itsetuntemuksen ja elämäntyytyväisyyden vahvistamiseksi. Tehtävässä oppilas asettaa itselleen omien arvojensa mukaisia tavoitteita ja toiveita. Valmistelut…

Välipalat osaksi ateriarytmiä (nro 141)

Välipalat ovat tärkeä osa säännöllistä ja monipuolista syömistä. Tässä tehtävässä keskustellaan oppilaiden kanssa välipaloista ja ateriarytmistä. ”Yhteinen keskustelu aiheesta välipalat osaksi…

NAM! -harjoitus: Mitä on kylläisyyden tunne? (76)

Tässä tehtävässä oppilaat pohtivat, mitä on kylläisyyden tunne. Tehtävässä myös harjoitellaan kylläisyyden tunteen havainnoimista banaanin avulla. Tehtävä on osa NAM! –…

Erityinen tuki ruokailutilanteissa (nro 226)

Kouluruokailu on oppimistilanne, johon kaikilla oppilailla on yhdenvertainen oikeus. Neuropsykiatrisia erityispiirteitä (nepsy) omaavien oppilaiden osalta kouluruokailun toteutuminen voi vaatia oppituntien lailla…

Iloa ruuasta -teemaviikko (nro 203)

Iloa ruuasta -teemaviikon tavoitteena on lisätä lasten ja perheiden ruokailoa sekä innostaa yhdessä syömiseen ja kokkailuun. Teemaviikon materiaalit ja niissä seikkailevat…

Oppilaiden oma oppitunti (nro 92)

Oppilaat voivat toimia myös toistensa opettajina! Tehtävässä 5.–6. luokan oppilaat suunnittelevat ja toteuttavat mielenkiintoisen ruokaan ja ravitsemukseen liittyvät opetustuokion nuoremmille oppilaille….

Tietoisuustaidot (nro 182)

Opetellaan havainnoimaan ruuan ominaisuuksia, keskittymään syömiseen ja harjoitellaan kokemusten ilmaisua sanoin sekä kuvin. Syöminen saa ja voi olla elämys ja nautinto….

Ympäristö muovaa minäkuvaa (nro 147)

Koulumaailmaan sijoitettu tarina herättelee pohtimaan, miten ympäristö vaikuttaa minäkuvaan ja miten myönteistä minäkuvaa voidaan vahvistaa. Taustatietoa opettajalle Minäkuva muovautuu vuorovaikutuksessa ympäristön…

Aamunavaustarinoita (nro 233)

Alle on koottu aamunavauksiksi sopivia ruoka-aiheisia tarinoita. Tarinat on poimittu Ulla Rauramon kirjasta Makumatkalla – Innostavia ideoita ruokakasvatukseen (PS-kustannus, 2013). Suomalainen…

Oivalla ateriarytmi! (nro 87)

Pohditaan säännöllisen syömisen vaikutuksia päivittäiseen jaksamiseen hauskan adjektiivitarinan siivittämänä. Tehtävän tavoitteena on innostaa oppilaita noudattamaan säännöllistä syömisrytmiä. Taustatietoa opettajalle Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa…

Hiljainen ruokailu (nro 171)

Kouluravintola voi olla aivan liian äänekäs paikka, mikä tekee siellä ruokailusta epämukavaa. Hiljainen tai rauhaisa ruokailu voi akuutisti rauhoittaa ruokailua ja…

RuokaTutkan Kielen päällä -peli (nro 202)

Pelin avulla voi kehittää kielitaitoa harjoittelemalla ruokaan liittyviä sanoja ruotsiksi, englanniksi tai suomeksi. Pelissä on kolme vaikeustasoa ja siten se soveltuu…

Viestintä koteihin kouluruokailusta (nro 145)

Koulun ja kodin yhteinen ja yhdensuuntainen ruokakasvatus on todellinen ja käytännöllinen tapa edistää oppilaiden ruokailutottumuksia ja hyvinvointia. Siten on tärkeää, että…

Jouluinen kirje kaverille (nro 12)

Joulu on monelle varsinainen ruokajuhla. Joulun juhlaruuat voivat vaihdella perheestä toiseen – mitä teidän perheessä syödään jouluna? Tässä tehtävässä oppilaat kirjoittavat…

Esimerkkilautanen esille (nro 154)

Koulun ruokasalissa esillä oleva malliateria voidaan tuoda kaikkien oppilaiden nähtäväksi myös sähköisessä muodossa kuvana. ”Malliannos on saanut osan oppilaista todella kiinnittämään…

Ruokakulttuurit tutuksi näytellen (nro 112)

Could I see the menu, please? Tässä tehtävässä tutustutaan eri maiden ruokakulttuureihin ja ruokaravintolassa asioimiseen, sekä harjoitellaan ruokasanastoa ja ravintolassa asiointia…

Janojuoma (nro 161)

Juomilla on merkitystä. Etsitään ratkaisuja siihen, kuinka raikkaasta vedestä saadaan houkutteleva, helppo ja virkistävä juoma jokaiseen koulupäivään ja vapaa-ajalle. Taustatietoa Kaikenlaiset…

Yhteistyö kouluterveydenhuollon kanssa (nro 146)

Koulun ruokakasvatuksen kehittämistä sekä lasten terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä on tärkeä tehdä yhteistyössä kouluterveydenhuollon kanssa. Kouluterveydenhoitajalla on tietoa oppilaiden terveydentilasta ja…

Ruokakasvatustiimi (nro 108)

On tärkeää, että ruokakasvatus ei jää koulussa yhden työntekijän vastuulle. Ruokakasvatuksen suunnitteluun ja kehittämiseen osallistuu useampi henkilö, parhaimmillaan moniammatillinen työryhmä. Tämä…

Kilohinnat ja hintavertailu (nro 23)

Tässä tehtäväkokonaisuudessa oppilaat tutustuvat elintarvikkeiden kilohintoihin ja soveltavat tietoa matematiikan laskuissa. Kotitehtävä herättelee tutkimaan kauppojen elintarviketarjontaa, pakkausmerkintöjä ja avartaa uusia näkökulmia…

Huomaanko kehoni viestit? (nro 183)

Opetellaan tunnistamaan nälkä ja vastaamaan siihen tarkoituksenmukaisella tavalla. Taustatietoa opettajalle Tämä harjoitus pohjautuu tietoisen läsnäolon ja syömisen opetteluun. ”Tietoinen läsnäolo tarkoittaa,…

NAM! -harjoitus: Miksi haluan syödä? (nro 74)

Oppilaat harjoittelevat tunnistamaan nälän ja kylläisyyden tunteita ja halua syödä. Tehtävä on osa NAM! – Nauti, aisti ja maista -harjoitusohjelmaa, joka…

Lautashävikki haltuun (nro 43)

Monissa kouluissa seurataan kouluruokailussa syntyvää lautashävikkiä kestävän kehityksen hengessä. Oppilaiden kanssa kannattaa harjoitella myös sopivan kokoisen annoksen ottamista ja oman näläntunteen…

Kouluruokailu ja ruokakasvatus -vanhempainilta (nro 148)

Miten koulussamme ruokaillaan ja toteutetaan ruokakasvatusta? Lisätään ruokakasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa ottamalla ruokailut ja ruokakasvatus puheeksi vanhempainillassa. Voit hyödyntää vanhempainillassa valmista dia-pakettia…

Koululounas ja lautasmalli (nro 28)

Lautasmalli kuvaa täysipainoista ateriakokonaisuutta, ja auttaa oppilaita kouluaterian koostamisessa. Tämän tehtävän tarkoituksena on havainnoida koululounaan täysipainoisuutta lautasmallia apuna käyttäen. “Aiomme tehdä…

Tunnustelupussit käyttöön (nro 137)

Tässä tehtävässä oppilaat tutkivat ruokaa tuntoaistin avulla. Tehtävässä harjoitellaan erityisesti tuntoaistimuksia kuvaavia sanoja, joista on alla esimerkkitaulukko ohjaajaa varten. ”Ryhmässä tunnusteltiin…

Välipalaa tarjolla! (nro 139)

Oppilaille tulee järjestää mahdollisuus maksuttomaan ravitsevaan välipalaan, mikäli koulun oppitunnit jatkuvat pidempään kuin kolme tuntia koululounaan jälkeen. Kouluruokailusuositus 2017 Koulussa tarjottava…

Arvaa mikä -peli (nro 150)

Olenko mansikka? Vai kenties vadelma? Arvuutteluleikissä oppilaat tutustuvat kasviksiin, marjoihin ja hedelmiin hauskalla tavalla. Tehtävä sopii hyvin myös kielten opetuksessa keskustelun…

Kalarunot (nro 13)

Kala-aiheisia runoja yhdistetään kalojen kuviin ja tutustutaan kyseisiin kalalajeihin ruokakaloina. “Mukavia inspiroivia runoja.” (Opettaja, 4. lk) Valmistelut Tulosta kalarunot oppilaille. Tulosta…

Tunnesyöminen vai syöminen tunteella? (nro 160)

Oppilaita kannustetaan syömään kehon viestejä kuunnellen, erottamaan nälän muista tunteista sekä keksimään rakentavia keinoja käsitellä tunteitaan. Valmistelut Valmistaudu näyttämään oppilaille youtube:sta…

Koulupuutarha (nro 32)

Perustetaan oppilaiden kanssa koko koulun yhteinen hyötypuutarha! Syötäviä kasveja voi kasvattaa kouluympäristössä maitopurkeissa ikkunalaudalla, saaveissa ulkoseinustalla, kasvatuslaatikoissa ja pensaissa pihan perukoilla…

Meidän talon pelisäännöt (nro 218)

Hyvä arki muodostuu rutiineista. Kun yhteiset ruokailun ja ruokakasvatuksen pelisäännöt ja rutiinit on sovittu ja kirjattu esim. huoneentauluksi, kaikkien on helppo…

Nimeä kasvikset -moniste (nro 224)

Tehtävämonisteesta löydät 39 erilaista Suomessa kasvavaa tai viljeltävää kasvista. Voit käytää monistetta erillisenä oppimistehtävänä tai vaikkapa lisätehtävänä kokeessa. Mukana on monia…

Ruokailuvälineet sekaisin (nro 105)

Tässä tehtävässä harjoitellaan kattamista ja mietitään, miksi ruokailuvälineet ovat tietyillä omilla paikoillaan kattauksessa. ”Kävimme oppilaiden kanssa läpi ruokailuvälineiden käyttöä ja tutustuimme…

Ratkaise ruokien koodikieli (nro 97)

Tehtävässä opetellaan tulkitsemaan pakkauksien ainesosaluetteloa ja pohditaan sokerin vaikutuksia terveyteen. Taustatietoa opettajalle Alakouluikäisten lasten ei tule vielä olla vastuussa ruokaostoksista eikä…

Ruokalista omalle äidinkielelle (nro 206)

Tehdään kouluruokaa tutuksi nimien kautta. Tässä tehtävässä myös kotiväki saa kurkistuksen kouluruokailuun. Tehtävä sopii erityisen hyvin oman äidinkielen opetukseen, mutta myös…

NAM! -harjoitus: Missä nälkä tuntuu? (nro 75)

Tässä tehtävässä oppilaat pohtivat, mitä on nälän tunne. Tehtävässä myös harjoitellaan nälän tunteen havainnoimista veden ja mehukeiton avulla. Tehtävä on osa…

Mainos kouluruuasta (nro 48)

Miten kouluaterian äärelle saataisiin lisää asiakkaita? Tässä tehtävässä oppilaat kirjoittavat ja kuvittavat yhdessä mainoksen kouluruuasta. Valmistelut Varaa mainosta varten: Iso kartonki…

Ruokakuvia (nro 114)

Oppilaat valokuvaavat omia ruoka-annoksiaan. Tehtävän tarkoituksena on pohtia monipuolisen ruokavalion merkitystä terveydelle ja hyvinvoinnille, sekä innostaa ja opastaa sen toteuttamiseen arjessa….

Mitä maustetta mihinkin? (nro 69)

Mitä maustetta tulee korvapuusteihin? Tehtävässä oppilaat tunnistavat tavallisimpien mausteiden tyypillisiä käyttökohteita. Tehtävän toteutus Lue alla olevia mausteenkäyttötilanteita. Opasta oppilaat nostamaan peukalon…

Aamupalahaaste (nro 208)

Onko luokallasi vetämätön meininki aamuisin? Jääkö monella oppilaalla aamupala syömättä? Tämän haastetehtävän tavoitteena on kannustaa oppilaita aamupalan syömiseen. Valmistelut Tulosta Maailman…

Isovanhempien ruokahaastattelu (nro 157)

Millaista ruokaa kouluissa tarjottiin, kun isovanhemmat olivat vasta lapsia? Tässä tehtävässä oppilaat haastattelevat isovanhempiaan tai jotakuta muuta iäkästä henkilöä ruuasta ja…

Kestävä maatalous ja ruoantuotanto (nro 199)

Ruokaa!-kirja opastaa kestävän maatalouden ja ruoantuotannon perusteisiin havainnollisesti. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK) on julkaissut oppikirjan ruuan reittien ja ruokajärjestelmän opetuksen…

Ruokasalin visuaalinen ilme (nro 120)

Koulun ruokasalin visuaalista ilmettä kannattaa pysähtyä tarkastelemaan, koska se vaikuttaa lopulta ruuan maistuvuuteen. Ruokasalin tunnelmaa voidaan kohentaa isosti, mutta myös aivan…

Kouluruoka-agentit (nro 230)

Tämä ideakortti tarjoaa kouluille vinkkejä kouluruokailun kehittämiseen oman koulun lähtökohdista, vahvasti oppilaita osallistaen. Kouluun voidaan perustaa kouluruoka-agenttien tiimi tai hyödyntää agenttitoiminnan…

Rentouta keho ja mieli (nro 188)

Pidä oppilaille rentoutumisen ja rauhoittumisen hetki omaa kehoa hyväksyvässä ilmapiirissä. Harjoitus toteutetaan istuen. Valmistelu Harjoittele rentoutus lukemalla se ääneen itsellesi. Muista…

Makuja maailmalta (nro 50)

Oppilaat tutustuvat eri maiden ruokakulttuureihin kaikkia aisteja käyttäen. Tehtävän tavoitteena on lisätä uusien ruokien hyväksyntää. ”Tutustuimme Aasian ruokakulttuuriin. Oppilaat kokeilivat puikoilla…

Missä kasvis kasvaa? (nro 210)

Mikä kasvis kasvaa puussa, mikä maan alla? Kasvaako ananas puussa, pensaassa vai aivan muulla tavalla? Tehtävän toteutus Käyttäkää apunanne kasvisryhmittäin ryhmiteltyjä…

Makuraati (nro 190)

Makuraadin tavoitteena on vuoropuhelun kehittäminen oppilaiden, henkilökunnan ja ruokapalvelun välillä. Makuraati kokoontuu 1-2 kertaa vuodessa. Siihen kuuluu edustajia oppilaista, henkilökunnasta ja…

Kalavideoilla kalan reitti tutuksi (nro 222)

Kuinka tuttu kala on raaka-aineena? Tiedätkö mistä kala tulee tai miten sitä kalastetaan? Alla olevien Pro Kala-videoiden avulla tutustutaan tähän tarkemmin….

Luokkaretki (nro 47)

Ruokakulttuuriin ja ruuantuotantoon voi tutustua mainiosti myös luokkaretkellä. Tehtävän toteutus Miettikää yhdessä, mikä voisi olla kiva kohde ruoka-aiheiselle lyhyelle päiväretkelle tai…

Eriväriset kasvikset (nro 211)

Kasvisten avulla lautaselle saa monenlaisia värejä. Tässä tehtävässä pysähdytään ihmettelemään erivärisiä kasviksia. Taustatietoa opettajalle Ravitsemussuositusten mukaan päivittäin olisi hyvä nauttia 5-6…

Ostoskorien vertailu (nro 198)

Ostoslistan pohjalta on mahdollista valita kaupan valikoimasta hyvinkin erilaisia ruoka-aineita. Vertaillaan eri kriteerein kerättyjä ostoskoreja ja oivalletaan, mitä käytännössä tarkoittaa hinta-laatusuhde….

Perusmaut kouluruuassa (nro 95)

Makukoulutehtävissä voi hyödyntää hyvin myös kouluruokailua. Tehtävässä oppilaat etsivät perusmakuja – makea, suolainen, hapan, karvas, umami – kouluruuasta. Huomio! Ennen tehtävää…

Luokan taideprojekti (nro 46)

Koko luokan yhteisessä taideprojektissa luodaan värikäs taideteos syömällä eri värisiä kasviksia. Tehtävän tavoitteena on motivoida oppilaita syömään monipuolisesti. Valmistelut Varaa taideprojektia…

Kasvisruoka toisena vaihtoehtona (nro 17)

Kouluruokailusuositusten mukaan koululounaalla tulisi tarjota kaksi pääruokavaihtoehtoa. Vapaasti valittavan kasvisruuan tarjoaminen on ympäristövastuullinen ruokakasvatusteko, joka edistää kasvisruokiin tottumista ja niiden syömistä. Ruokakriitikkotempaus auttaa oppilaita…

Makumatkalla Suomessa (nro 51)

Suomalaisissa perinneruuissa on paljon maakunnallisia eroja. Tässä tehtävässä oppilaat tutustuvat suomalaiseen ruokakulttuuriin ja eri maakuntien ruokiin kaikilla aisteilla. Tehtävän tavoitteena on…

Millainen minä olen? (nro 59)

Oppilaat tunnistavat itsessään olevia ominaisuuksia ja rakentavat sitä kautta tervettä itsetuntoa. Taustatietoa opettajalle Minäkäsitys on ihmisen käsitys omasta itsestään ja suhteestaan…

Kouluruokadiplomi® (nro 36)

Kouluruokadiplomi® on kouluille myönnettävä tunnustus ravitsemuksellisesti, kasvatuksellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävän kouluruokailun edistämisestä. Kouluruokadiplomin® myöntämisestä vastaa Ammattikeittiöosaajat ry. Diplomi on osoitus…

Ruokasalin tilanjako (nro 119)

Aulatilan ja ruokasalin rajan hahmottaminen voi joissain koulurakennuksissa olla haastavaa. Välitunnin viettäminen ruokasalin puolella aiheuttaa tilan rauhattomuutta ja yleistä häiriötä. Tilanjako…

Kuvitetut ruokaohjeet (nro 216)

Kuvitetut ruokaohjeet toimivat monenlaisten ryhmien kanssa kotitalousopetuksessa. Ne ovat erityisen toimivia ryhmissä, joissa harjoitellaan suomea tai joissa halutaan tutustua suomalaiseen ruokakulttuuriin…

Retki kauppaan (nro 100)

Lähdetään oppilaiden kanssa retkelle kauppaan! Ruokatiedon ja SOK:n yhteistyössä tuottamassa oppimiskokonaisuudessa tutustutaan kauppaan ja sen toimintaperiaatteisiin sekä siihen miten kaupassa toimitaan…

Ruoka-aiheisia TV-ohjelmia (nro 200)

Koonti ruoka-aiheisista lasten TV-ohjelmista. Kallen keittiö (Shane the Chef, 2018-2019) Jokainen päivä on resepti seikkailuun Kallen keittiössä, kun energinen ja kunnianhimoinen…

Kouluruuan hinta (nro 41)

Kuinka paljon ruoka maksaa yhdelle oppilaalle vuoden aikana? Oppilaat laskevat kouluruuan ja raaka-aineiden kustannuksia. Tavoitteena on lisätä kouluruuan arvostusta. Tehtävän toteutus…

Hyvän olon rakennuspalikat (nro 156)

Tässä tehtävässä tutustutaan oppilaiden kanssa elimistön rakennuspalikoihin – ravintoaineisiin. Mitä ne ovat ja mihin keho niitä tarvitsee? Tehtävän tavoitteena on auttaa…

Rajoittavaa syömishäiriötä sairastava nuori koulussa (nro 174)

Kuinka toteuttaa ja tukea rajoittavaa syömishäiriötä sairastavan oppilaan kouluruokailua? Toimiva yhteistyö kotien, opetushenkilöstön, opiskeluhuollon ja ruokapalveluiden välillä on erityisen tärkeää. Tähän…

Millainen on oma aamupalani? (nro 60)

Aamupalan sanotaan olevan päivän tärkein ateria; se virkistää yön jälkeen ja auttaa lasta jaksamaan aamupäivän koulussa lounaaseen saakka. Tässä tehtävässä oppilaat…

Ateriavärikartta (nro 167)

Monipuolinen ruoka on luonnostaan värikästä. Harjoitusmoniste toimii innostavana työkaluna oman ruokavalion värien havaitsemiseen ja kasvisten käytön lisäämiseen. Valmistelu Tulosta oppilaille harjoitustehtävä…

Koulun myyjäiset (nro 31)

Koulun myyjäiset ovat hyvä tilaisuus tutustua uusiin makuelämyksiin. Annetaan oppilaiden ideoida ja toteuttaa vaihtoehtoja perinteisten myyjäistarjottavien tilalle valitsemallaan juhlapyhä-, satokausi- tai…

Musiikkia ruokasaliin (nro 72)

Musiikin tuominen ruokasaliin tuo ruokailuhetkeen arvokkuutta, vähentää puheensorinasta aiheutuvaa melua ja lisää ruokasalin viihtyisyyttä. Jokainen luokka voi vuorollaan esittää tai soittaa…

Ruokakieli (nro 109)

Oppilaat keksivät mahdollisimman paljon ja mielikuvituksellisia kouluruokaa kuvaavia sanoja. Valmistelut Varaa tehtävää varten viisi isoa pahvia luokkahuoneen seinälle ripustettavaksi. Tehtävän toteutus…

Kasvikset, hedelmät ja marjat tutuiksi – kasvismuistipeli (nro 16)

Kasvismuistipelissä oppilaat pääsevät tunnistamaan ja nimeämään erilaisia kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Kasviksiin, hedelmiin ja marjoihin tutustuminen vähentää ennakkoluuloja ja voi rohkaista…

Runoja ruuasta (nro 101)

Päästetään oppilaiden luovuus valloilleen! Oppilaiden ruoka-aiheisia runoja voi käyttää vaikkapa koulun ruokasalin koristuksena. Tehtävän toteutus Kirjoittakaan runoja tai mietelauseita ruoasta. Inspiraatiota…

Monta syytä syödä kouluruokaa (nro 71)

Kouluruuan syöminen on monestakin syystä kannattavaa. Tässä tehtävässä oppilaat pääsevät itse pohtimaan syitä kouluruuan syömiselle. Valmistelut Tehtävän toteutus Keksikää yhdessä syitä,…

Ruokailuun varattu aika, ajoitus ja porrastus (nro 39)

Ruokailuhetkien ajoitus, ateriointiin käytettävissä oleva aika sekä ruokailevien ryhmien porrastaminen vaikuttavat merkittävästi ruokailun sujuvuuteen ja miellyttävyyteen. Rauhallinen ateriahetki tarjoaa virkistävän ja…

NAM! -oppitunti 5: Tietoinen syöminen omassa arjessa (nro 82)

Viidennellä NAM! -oppitunnilla oppilaita innostetaan hyödyntämään tietoista syömistä myös jatkossa omassa arjessaan. Oppitunti on osa NAM! – Nauti, aisti ja maista…

Kouluruokatoimikunta ja -vaikuttajat (nro 40)

Perusopetuslain mukaan oppilaiden tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti. Oppilaiden osallisuutta lisää mahdollisuus vaikuttaa kouluruokailuun ja koulun ruokaympäristöön.  ”Oppilaskunnan…

Menu-ständi (nro 56)

Nikkaroidaan koulun ruokasaliin itse tuunattu Menu-ständi, joka toivottaa ruokailijat tervetulleeksi koululounaalle. “Päivän ruoka kirjoitetaan hyvin näkyville liitutaululle.” (Haapaveden yläkoulu, Haapavesi) Kouluravintolakisa…

Ruokakulttuurit tutuksi (nro 111)

Tutustutaan Suomen ja muiden maiden ruokakulttuureihin oman koulun ruokalistan avulla. Valmistelut Tehtävän toteutus Katsokaa oppilaiden kanssa koululounaan 6 viikon ruokalistaa: Valitkaa…

Sommitellaan silmänruokaa (nro 130)

Lautasmallin voi koota myös kuvataiteen tunnilla. Tässä tehtävässä oppilaat askartelevat lautasmallin periaatteita noudattaen omat lautasensa. Taustatietoa opettajalle Terveyttä ruoasta – suomalaisissa…

Puhetta ruuasta ja ruuan äärellä (nro 96)

Se, mitä ja miten ruuasta ja ruuan äärellä puhutaan, vaikuttaa ruokailuhetken tunnelmaan ja asenteisiin ruokaa kohtaan. Tässä tehtävässä pysähdytään oppilaiden kanssa…

Astioiden palautus (nro 151)

Edestakaiset liikkeet astianpalautuksessa hidastavat palautusta ja pidentävät jonoja, mikä vaikuttaa ruokasalin viihtyisyyteen. Kouluruokailun astianpalautusta voi saada sujuvammaksi jo pienillä muutoksilla. “Toteutettu…

Jäljennä taulu (nro 10)

Ruoka on toiminut inspiraation lähteenä myös monille taidemaalareille. Tehtävässä oppilaat pääsevät jäljentämään valitsemansa kuuluisan suomalaisen taiteilijan ruoka-aiheisen taulun. ”Tutkimme suomalaisten taiteilijoiden…

Minä ja ruoka -kollaasi (nro 65)

Tässä tehtävässä oppilaat askartelevat itselleen kollaasit, joissa nostetaan esille itselle tärkeitä, olennaisia tai usein toistuvia ruokaan ja syömiseen liittyviä asioita. ”Oppilaat…

Kasvikset kaveriksi (nro 15)

Makukoulu-tehtävän avulla tutustutaan kasviksiin kaikkia aisteja käyttäen.

Ruokakummit (nro 113)

Ruokakummitoiminta on hyvä keino lisätä oppilaiden osallisuutta kouluruokailun järjestämiseen ja toteuttamiseen. “Kummiruokailu toteutettiin kummitunnin yhteydessä.” (Opettaja, 1. lk) Kuudesluokkalaiset voivat koulunsa…

Ei ole toista minunlaista (nro 172)

Positiivinen sisäinen puhe on avain henkiseen hyvinvointiin ja kehomyönteisyyteen. Mitä se on ja miten sitä voi oppia? Taustatietoa opettajalle Psyykkisen huonovointisuuden…

Kotitalousopetus alakoulussa (nro 26)

Kotitalousopetusta voidaan järjestää jo alakoulussa (POPS 2014). Kotitaloudessa harjoitellaan kodin arjessa tarvittavia perustaitoja. Tämän tehtäväkortin liitteenä löydät tuntisuunnitelmat alakoulun kotitalouden perus-…

Matkalla ympäri maailmaa (nro 53)

Tutustutaan eri maiden ruokakulttuureihin internetin ja kartan avustuksella. Tehtävän tavoitteena on lisätä uusien ruokien hyväksyntää. Valmistelut Tulosta oppilaille harjoitustehtävä Matkalla ympäri…

Metsäretki (nro 57)

Kevät tai syksy on oivallista aikaa toteuttaa oppilaiden kanssa opintoretki lähiluontoon. Metsäretkellä oppilaat tutustuvat jokamiehen oikeuksiin, lähiluonnon kasveihin ja tunnistavat syötäviä…

Vastuullinen ruoka – haastattelu vanhemmille (nro 142)

Omien vanhempien haastattelu on oiva tapa pysähtyä pohtimaan oman kodin ruokatalouden hoitoon ja ruokailutottumuksiin liittyviä asioita. Tehtävän avulla saadaan innostettua oppilaat…

Kasvishaaste luokalle (nro 214)

Koko luokan hauskan haasteen avulla tutustutaan monipuolisesti erilaisiin kasviksiin. Löytyisikö haasteen myötä uusia lemppareita ja enemmän värikkyyttä lautaselta? Tehtävän toteutus Tulosta…

Aamupala-viestijuoksu (nro 149)

Tämän leikkimielisen kilpailun avulla oppilaat pääsevät pohtimaan, millainen on täysipainoinen aamupala ja miksi sen syöminen onkaan niin tärkeää. ” Tehtävän yhteydessä…

Ruokamainonta ympärillämme (nro 219)

Elintarvikemainonta on yksi iso osa ruokaympäristöämme. Mainonta on monikanavaista ja siksi siltä on vaikea täysin välttyä. Oppilaat pääsevät tarkkailemaan minkälaisia ruokamainoksia…

Elintarvikeviidakon viitat (nro 153)

Pakkausmerkintöjen tuntemus auttaa tekemään terveydelle ja hyvinvoinnille parempia valintoja ruokakaupassa. Tässä tehtäväkokonaisuudessa oppilaat oppivat tutkimaan elintarvikepakkauksia ja tulkitsemaan niiden pakkausmerkintöjä. Taustatietoa…

Kouluruokaa jo yli 70 vuotta (nro 34)

Kouluruokaa on tarjottu Suomessa oppilaille maksutta jo yli 70 vuoden ajan. Kouluruokailu on suomalainen keksintö, josta tullaan ottamaan mallia myös muista…

NAM! -oppitunti 1: Tutustuminen aistitietoiseen syömiseen (nro 78)

Ensimmäisellä NAM! -oppitunnilla oppilaat tutustuvat aistitietoiseen syömiseen mm. rusina-harjoituksen avulla. Oppitunnin tavoitteena on, että oppilaat innostuvat tietoisesta syömisestä ja ymmärtävät mitä…

NAM!-harjoitus: Miten keskityn syömiseen? (nro 85)

Oppilaat harjoittelevat rauhallista ruokailua ja ruokaan keskittymistä. Tehtävä on osa NAM! – Nauti, aisti ja maista -harjoitusohjelmaa, joka on lapsille suunnattu…

Ympäristöystävällinen syöminen (nro 177)

Mitä on ympäristöystävällinen syöminen (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)? Löydä tietolähteitä ympäristöystävälliselle syömiselle kootusti (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu…

Ravintolapäivä (nro 98)

Pystytetään päiväksi ruokakoju, joka myy ja tarjoilee oppilaiden suunnittelemia ja valmistamia tuotteita. Taustatietoa opettajalle Ravintolapäivä on pop-up ravintoloiden juhlapäivä, jolloin kuka…

Ruuan reitti (nro 124)

Mitä ruualle tapahtuu matkalla pellolta pöytään? Tässä oppimiskokonaisuudessa tutustutaan ruuan reitteihin Ruokatiedon materiaalien avulla. ”Ruoan reitti -julisteet laitettiin esille ruokalaan. Oppilaat…

“Silmät söis, vaan vatsa ei vedä” (nro 184)

Opetellaan tunnistamaan oma kylläisyys, mikä tukee taitoa syödä riittävästi. Kylläisyyttä ei voi määrätä ulkopuolelta, vaan se täytyy oppia tunnistamaan itse. Valmistelut…

Haarukka ja veitsi (nro 175)

Kattamista ja ruokailuvälineiden käyttöä voi kuivaharjoitella ja siten opetella tapakulttuuria. Valmistelu Toteutus Tehkää ruokasaliin kauniita katettuja pöytiä ja harjoitelkaa tarjoilun sekä…

Makumestarin Makupeli (nro 192)

Peli on mainio tapa harjoitella uusiin ruokiin tutustumista. Pelaamalla voidaan syödä yhteinen väli- tai iltapala. Peli soveltuu myös syntymäpäivien juhlintaan koulussa….

Ruoka-aiheisia elokuvia (nro 103)

Koonti ruoka-aiheisista lasten elokuvista. Rottatouille (S) Ohjaus: Brad Bird, 2007 Kuvaus: Pixar-studion Oscar-palkittu animaatio kertoo Pariisissa asuvasta Rémy-nimisestä rotasta, joka haluaisi…

Videoita oppilaille ja opettajille (nro 144)

Tästä ideakortista löydät koostettuna linkkejä eri video-kanaville. Videoita voi hyödyntää opetuksessa, ja osa niistä soveltuu myös hyvin oppilaiden itsenäisesti katsottavaksi. Oppilaille…

Päivän ruokalista (nro 204)

’Mitä on tänään ruokana?’ on tuttu kysymys oppilaiden suusta. Ruokailu voi olla koulupäivän kohokohta ja syystä! Oppilaat ovat kiinnostuneita siitä, mitä…

Kaunista ruokaa (nro 18)

Ruoka-annoksista voi tehdä myös taidetta! Tässä tehtävässä oppilaat etsivät tai ottavat itse kuvia lumoavan kauniisti asetelluista ruoka-annoksista, kauttauksista tai ruokien raaka-aineista….

Houkutteleva ruokalista (nro 225)

Arkinen kysymys ”Mitä on tänään ruokana?” saa vastauksen ruokalistasta, jota tarkastellaan koulussa päivittäin. Pienillä nostoilla ruokalistasta saa entistäkin informatiivisemman, pedagogisen tai…

Kouluravintolan nimikilpailu (nro 33)

Keksitään yhdessä kouluravintolalle nimi! Kouluravintolan nimeäminen lisää sen arvostusta. Nimen keksimisestä voidaan järjestää kilpailu, johon koko koulu saa osallistua. Tehtävän toteutus…

Syö hyvää -peli (nro 133)

Syö hyvää -verkkopelissä oppilaat pääsevät testaamaan osaamistaan ravitsemus- ja elintarvikeaiheisessa tietovisassa. ”Etäopiskelun myötä koulumme lempiruokapäivä ei toteutunut, joten keskustelimme aiheesta ja…

NAM! -oppitunti 3: Kylläisyyden tunne (nro 80)

Kolmannella NAM! -oppitunnilla oppilaat pohtivat kylläisyyden tunnetta: Mitä kylläisyys on ja miltä se tuntuu? Miten keho viestittää kylläisyydestä? Oppitunti on osa…

Minä tykkään -leikki (nro 68)

Tämän liikunnallisen leikin avulla oppilaat pääsevät kertomaan toisilleen mieliruokiaan ja löytävät yhteisiä suosikkeja. Leikin avulla voidaan vahvistaa positiivisia mielikuvia ruuasta. Tehtävän…

NAM! -oppitunti 2: Näläntunne (nro 79)

Toisella NAM! -oppitunnilla oppilaat pohtivat nälän tunnetta: Mitä nälkä on ja missä se tuntuu? Miksi haluan syödä? Oppitunti on osa NAM!…

Ei omenapuusta kauas putoa (nro 168)

Ymmärrys perimän vaikutuksista ominaisuuksiimme voi vahvistaa itsearvostusta ja minäkuvaa. Taustatietoa opettajalle Perimä koostuu geeneistä, jotka ovat kuin kehomme ohjelmisto vaikuttaen ulkonäköömme…

Värikkäät kasvikset (nro 186)

Tutustutaan erilaisiin kasviksiin ja valmistetaan värikäs välipala. Taustatietoa opettajalle Kasvikset ovat keskeinen osa ruokavaliotamme. Kuitenkin suomalaiset syövät niitä suositeltua vähemmän. Yhtenä…

Maistuva viikko (nro 49)

Maistuvan viikon aikana oppilaat seuraavat omia ruokailutottumuksiaan ja kirjaavat havaintojaan ylös: Miten lautasmalli toteutui lounaalla? Tuliko joka aamu syötyä aamupala ennen…

Tutkimusmatka koulun keittiöön (nro 138)

Mitä koulun keittiössä tapahtuu? Kuka siellä kauhaa heiluttaa? Entä kuinka suuri kattila keiton tekemiseen oikein tarvitaan? Tässä tehtävässä oppilaat käyvät tutustumassa…

RuokaTutkan ravitsemuspeli (nro 121)

Verkossa pelattavassa pelissä tutustutaan esimerkiksi lautasmalliin ja kasviksiin hauskojen kysymysten avulla. Mitä tiedät aamupalasta, maidosta ja marjoista? Ota selvää pelaamalla! Kohderyhmä: Peli…

Ruokakolmio tutuksi (nro 110)

Ruokakolmio on monelle tuttu kuva, mutta mikä siinä on oikein ideana? Tässä tehtävässä tutustutaan oppilaiden kanssa monipuoliseen syömiseen ruokakolmion avulla. Taustatietoa…

Kysy oppilailta -aamunavaussarja (nro 227)

Opettajan vetämässä oppilaspaneelissa lapset ja nuoret pääsevät jakamaan omia kokemuksiaan ja ajatuksiaan ruokaan ja syömiseen liittyen. Valmiit kysymykset seuraavat ruokakasvatuksen vuosikellon…

School lunch (nro 128)

Tässä tehtävässä oppilaat pohtivat miten kouluruokailu Iso-Britanniassa tai Yhdysvalloissa eroaa suomalaisesta sekä tutustuvat aiheen sanastoon. Tehtävän toteutus Käykää oppitunnilla läpi kouluruokailuun…

Minä olen tärkeä! (nro 66)

Tässä tehtävässä vahvistetaan oppilaan positiivista minäkuvaa. Hyvä minäkuva lisää hyvinvointia ja terveyttä edistäviä valintoja. Valmistelut Järjestä luokkatila niin, että kaikki voivat…

Ruokajuhlat kouluravintolassa (nro 106)

Järjestetään koko koulun voimin juhlat kouluravintolassa! Vieraiksi voidaan kutsua vaikkapa oppilaiden kotiväkeä. Juhlien teemaksi sopii oivallisesti jokin vuodenaikaisteema, kuten sadonkorjuu/kekri, joulu,…

Liikkuva koulu ja ruokakasvatus (nro 221)

Liikkuva koulu -ohjelma tarjoaa monipuolista materiaalia ja ideoita liikkuvamman ja viihtyisämmän koulupäivän suunnitteluun. Viihtyisämpiä koulupäiviä syntyy tekemällä yhdessä ja ottamalla oppilaat…

Pallon paras ruoka -peli (nro 93)

WWF:n ympäristökasvatuspelissä etsitään vastuullisinta ruoka-annosta, joka olisi sekä ympäristöystävällisin että huomioisi myös oikeudenmukaisuuden maailmassa. Valmistelut Tulosta pelikortit tästä (Vieraile ulkoisella sivustolla….

Salaattipöytä (nro 45)

Kasvisten tarjoilutavoilla voidaan vaikuttaa olennaisesti niiden houkuttelevuuteen ja menekkiin koululounaalla. Tästä kortista löydät vinkkejä, miten kasvisten menekkiä voidaan lisätä. Salaatit erikseen…

Ruokasalin äänimaailma (nro 116)

Onko ruokasalissa liikaa melua? Tässä tehtävässä oppilaat mittaavat desibelimittarin ja äänitteiden avulla kouluruokailun äänenvoimakkuuksia eri ajankohtina ja pohtivat ruokasalin äänimaailman miellyttävyyttä….

Reseptit hyppysissä (nro 99)

Oppilaat tutustuvat resepteihin ja ruuan alkuperään. Tehtävän tavoitteena on innostaa oppilailta lukemaan reseptejä ja siten kiinnostumaan ruuan valmistamisesta ja alkuperästä. Valmistelut…

Maustepöytä (nro 54)

Mausteet ovat helppo keino lisätä ruokaan makua ilman, että suolaa tarvitsee lisätä. Perustakaa kouluravintolaan maustepöytä, jonka avulla harjoitellaan ruuan maustamista, maustetaan…

Ruuan valinta (nro 125)

Tässä tehtävässä oppilaat pohtivat, mitä aisteja ruuanvalintatilanteessa käytetään ja mikä aisti vaikuttaa valintaan eniten. Valmistelut Varaa tehtävää varten: 3 erilaista banaania:…

NAM! -harjoitus: Käytänkö kaikkia aisteja, kun syön? (nro 73)

Miltä ruoka näyttää, tuoksuu ja maistuu? Miltä se tuntuu suussa tai kuulostaa korvassa? Tässä kotitehtävässä oppilaat harjoittelevat käyttämään kaikkia aisteja ruokaillessaan….

Kouluruuan arvostus -vanhempainilta (nro 195)

Asenteet kouluaterioita kohtaan vaihtelevat ja aikuinen välittää oman asenteensa lapseen. Ruuan maistumisen esteenä voi hyvin olla vain negatiiviset mielikuvat. Oppilaiden asenteisiin…

Marjaa monessa muodossa (nro 52)

Maistuuko puolukka erilaiselta jogurtissa kuin vispipuurossa? Tässä tehtävässä oppilaat arvioivat, mitä raaka-aineen maulle tapahtuu erilaisissa tuotemuodoissa sekä tutustuvat perusmakujen vuorovaikutukseen. “Hyvä…

Siemen kätkee salaisuuden (nro 129)

Yrttien kasvattaminen itse siemenistä opettaa kärsivällisyyttä ja on palkitsevaa. Tehtävän toteuttaminen vaatii noin kuukauden keväällä, jotta yrtit ehtivät kasvaa. Itse kasvatettu…

Median vaikutus ruokaympäristöömme (nro 55)

Ravitsemukseen ja ruokaan liittyvää medialukutaitoa on hyvä harjoitella jo varhain. Kun oppilaat tarkastelevat ruokaan liittyvää uutisointia ja mainontaa mediassa, saavat he…

Kouluruokailun palautejärjestelmä (nro 37)

Kouluruuan kehittämisessä keskeistä on oppilailta, opettajilta ja muulta henkilöstöltä saatu palaute.   Oppilaita ja henkilöstöä voidaan kannustaa antamaan palautetta ja kehittämisehdotuksia kouluruokailuun…

Kehokiitollisuuspuu (nro 19)

Tässä tehtävässä oppilaat askartelevat yhdessä luokan seinälle kiitollisuuspuun, jossa kiitetään omaa kehoa sen toiminnasta. Tavoitteena on auttaa oivaltamaan, että keho on…

RuokaTutkan testaamo (nro 173)

Opetuksellisia testejä ruokaan ja syömiseen liittyen. Oppitunnin päätteeksi voi kertauksenomaisesti hyödyntää osaamisen testausta. Testaamosta löytyy testejä erilaisista aiheista, kuten medialukutaito (Vieraile…

Perunateatteri esiintyy (nro 180)

Hassu näytelmä ruokahetkestä voi virittää positiivista asennetta ruokaa kohtaan. Suhtautuminen ruokahetkiin ja ruokaan vaikuttaa ruuan hyväksyntään. Valmistelut Mikäli mahdollista, varaa harjoituksen…

Meidän reseptivihko (nro 197)

Tehkää yhteistyössä huoltajien ja oppilaiden kanssa arkea helpottava reseptikirja hyvää tekevistä ja helpoista resepteistä. Toteutus Suunnitelkaa millä tavalla saisitte parhaiten luotua…

Syömisen merkitys (nro 134)

Miksi on tärkeä syödä monipuolisesti? Miten ruoka vaikuttaa terveyteemme? Tehtävässä tutustutaan oppilaiden kanssa syömisen merkitykseen. Tavoitteena on, että oppilaat ymmärtävät syömisen…

Kaveripöytä (nro 232)

Sisustakaa oppilaiden kanssa kouluravintolaan kaveripöytä, johon voi mennä istumaan, kun kaipaa ruokaseuraa. Kaveripöydässä voi istua vuorotellen tukioppilaita, muita oppilaita tai koulun…

Ruuanvalmistustermejä (nro 126)

Sekoittaa, siivilöidä, silputa, sirotella…Ruuanlaittoon liittyy monia tekemistä kuvaavia sanoja. Oppilaat keksivät ruuanvalmistukseen liittyvistä verbeistä lauseita ja miettivät samalla sanojen muita merkityksiä….

Kehon viestit (nro 20)

Oppilaat tiedostavat, miten keho viesteillään ohjaa meitä syömään.  Valmistelut Tuo harjoitukseen mukaan esimerkiksi pussi karkkia, suolakeksejä ja sipsejä.  Tehtävän toteutus Tehkää…

Kevätpiknik (nro 22)

Kevään tullen on mukava suunnata koko luokan kanssa piknikille, jolle suunnitellaan yhdessä maistuvat eväät. Toteutus Suunnitelkaa yhdessä eväsretki johonkin viihtyisään paikkaan….

Kasvis-alias (nro 213)

Harjoitellaan kasvisten kuvailua. Se on pyöreä tai soikea, se mahtuu kämmenelle, se on pinnalta ruskea ja sisältä vihreä, se tuntuu karvaiselta,…

NAM! -peli iltapalalle (nro 83)

Kotitehtävänä pelattavan NAM! -pelin avulla oppilaat voivat harjoitella tietoista läsnäoloa iltapalalla. Peli on osa NAM! – Nauti, aisti ja maista -harjoitusohjelmaa,…

Miltä ruoka tuoksuu? (nro 63)

Tässä tehtävässä oppilaat yrittävät tunnistaa ruokien ja ruoka-aineiden hajuja ja keksiä niitä kuvailevia adjektiiveja. Valmistelut Varaa tehtävää varten: JA/TAI Jos käytätte…

Ruuan rakenne (nro 123)

Miten maito, jogurtti ja piimä eroavat rakenteeltaan toisistaan? Tässä tehtävässä oppilaat tutkivat maitotuotteita näköaistin avulla. Valmistelut Varaa tehtävää varten: 5 dl…

Kokkigalleria (nro 25)

Koulun keittiössä työskentelee varsinaisia arjen supersankareita, jotka valmistavat joka päivä kymmenille tai jopa sadoille lapsille maittavan lounaan. Tässä tehtävässä oppilaat pääsevät…

Ruoka-aiheista musiikkia (nro 196)

Koonti ruoka-aiheisesta lastenmusiikista. Albumit Lohi ui ohiTekijät: Marjatta Meritähti ja Jukka Itkonen, Mu Farang International 2009 Mukulat kasvaaTekijät: Janne Viitaniemi ja…

Säännöllinen syöminen on nautinto (nro 127)

Tässä tehtävässä oppilaat tutustuvat säännölliseen ateriarytmiin. Tavoitteena on, että oppilaat ymmärtävät säännöllisen syömisen vaikutukset ja omaksuvat säännöllisen ateriarytmin. Taustatietoa opettajalle Syöminen…

NAM! -harjoitus: Rusinan syöminen aistitietoisesti (nro 77)

Tässä tehtävässä oppilaat harjoittelevat tietoisuustaitoja rusina-harjoituksen avulla. Tehtävä on osa NAM! – Nauti, aisti ja maista -harjoitusohjelmaa, joka on lapsille suunnattu…

Meidän kouluruokailu kuvina (nro 205)

Mitä meidän koulussa syödään? Missä me ruokailemme? Oppilaat pääsevät kuvaamaan kouluruokailua. Esitys kannattaa näyttää myös huoltajille – näin tehdään kouluruokailua tutuksi…

Keittiöapulaiset (nro 89)

Ekaluokkalaisten tutustuminen koulun keittiöön, oppilaiden osallistuminen keittiön ja ruokasalin askareisiin sekä TET-harjoittelu koulun keittiössä ovat esimerkkejä hyvistä keinoista lisätä oppilaiden osallisuutta…

Ruoka-aiheinen kerhotoiminta (nro 102)

Kokkikerho, välipalakerho, makukoulu tai muu ruoka-aiheinen kerhotoiminta soveltuu erinomaisesti kehittäväksi vapaa-ajan toiminnaksi oppilaiden iltapäivään tai aamuun, esimerkiksi osana Harrastamisen Suomen mallia…

Kiva ruokamuisto (nro 24)

Monilla meistä ruokaan liittyy paljon muistoja. Tässä tehtävässä oppilaat pääsevät kirjoittamaan tai keskustelemaan omista mukavista ruokamuistoistaan. Taustatietoa opettajalle Syömisen tulisi olla…

Välipalasta potkua päivään -teemapäivä (nro 140)

Teemapäivän aikana oppilaat pääsevät kiertämään rasteja, joilla valmistetaan monipuolinen välipala, tutustutaan elintarvikkeiden pakkausmerkintöihin ja tunnistetaan sokkona erilaisia kasviksia. Huomio! Teemapäivä kannattaa…

Ruokaan kohdistuvat ennakkoluulot (nro 162)

Jotkit ruuat epäillyttävät, niin että ruokahalu menee. Miten ruokiin kohdistuvien ennakkoluulojen kanssa voi toimia? Taustatietoa Uudet ruuat herättävät ennakkoluuloja joko ulkonäkönsä…

Sesonkiruuat Suomesta ja maailmalta (nro 131)

Sesongit rytmittävät ruokavuottamme. Tehtävän tarkoituksena on tunnistaa, mitä erilaisia ruokia kuuluu mihinkin vuodenaikaan. Tehtävän avulla voi tehdä myös näkyväksi eri kulttuureiden…

Näyttääkö herkulliselta? (nro 86)

Ruuan ulkonäkö vaikuttaa usein suuresti siihen, millaisia mielikuvia siitä herää. Tässä tehtävässä oppilaat arvioivat ruuan ulkonäön perusteella sen oletettua herkullisuutta ja…

Lempiruokia (nro 44)

Miksi toinen ruoka miellyttää enemmän kuin toinen? Tässä tehtävässä pohditaan ruokakuvien avulla henkilökohtaisia makumieltymyksiä ja sitä, mitkä tekijät niiden syntyyn vaikuttavat….

Kasvikset haltuun – ruokakasvien ryhmittelyä (nro 14)

Mihin kasviryhmään munakoiso kuuluu? Entä peruna? Tehtävässä oppilaat muistelevat ryhmissä ruokakasvien nimiä ja ryhmittelevät kasviksia eri kasviryhmiin. “Mukana ne kasvikset jotka…

RuokaTutka-lähettiläät (nro 234)

Tilaa maksuton etäoppitunti RuokaTutkalta! Ruuan jäljillä -tunti (30 min) sopii 1.-3.-luokkalaisille ja Kouluruokamatkalla-tunti (45 min) 4.-6.-luokkalaisille. Lue lisää ja tilaa tunti…

Satokausitori (nro 215)

Järjestetään elämyspäivä oppilaille! ”Muistan vielä aikuisenakin, miten hauskaa oli päästä oikeille ostoksille leikkirahan kanssa. Me oppilaat toimme kukin kotoa jotain kasvista…

Ruokalorut (nro 223)

Kuinka teidän luokkanne rauhoittuu ruokahetkeen? Ruuan arvostusta voidaan lisätä sanomalla ruokaloru ennen kuin siirrytään ruokasaliin. Samana toistuva tapa antaa ryhtiä ruokailulle…

Oma välipalapaletti (nro 201)

Kova nälkä voi sumentaa ajattelun ja vain makean tai rasvaisen mielihalut putkahtavat pintaan. Jääkaapin oveen itselle räätälöity välipalapaletti on hyvä apu…

Rentoutumisleikki (nro 189)

Liikettä ja lepoa sisältävä rentoutus sopii pienille oppilaille. Jokainen onnistuu ja pääsee nauttimaan siitä, mitä omalla keholla voi kokea. Toteutus Lihaksia…

Esimerkkiruokailun tavoitteet ja käytäntö (nro 176)

Yksi tapa, miten ruokakasvatus toteutuu käytännössä, on aikuisen antama esimerkki. Tärkeä edellytys sen toteutumiselle on opettajan kanssa ruokaileminen päivittäin (ns. valvonta-ateria)….

Tervetuloa kouluun! -esite eskareille (nro 229)

Koulun aloitusta edeltävä kesä on loistava hetki harjoitella hyvinvointia tukevia arkisia rutiineja. Erityisesti aamiaisen syöminen ja välipalojen tarve korostuu, koska varhaiskasvatukseen…

Miltä vesi kuulostaa? (nro 64)

Ääni on usein tärkeä osa ruuasta saatavaa aistikokemusta. Tässä tehtävässä oppilaat havainnoivat kuuloaistin avulla elintarvikkeiden ominaisuuksia. Valmistelut Varaa tehtävää varten: Hiilihapollista…

Ruokakasvatuksen vuosisuunnitelma (nro 107)

Hyödynnä ruokakasvatuksen vuosikelloa ja täytettävää pp-pohjaa suunnittelun apuna.

RuokaTutkan matikkapeli (nro 217)

Kuinka monta kurkkua kuvassa on? Jos kolmen omenan lisäksi poimii vielä kaksi, montako omenaa on yhteensä? Saatko järjesteltyä luvut pienimmästä suurimpaan, entä miten kertolaskut…

Minun on hyvä olla (nro 179)

Omaa myönteistä kehosuhdetta muovaa hyvä kosketus, jota jokainen tarvitsee. Harjoitus sopii erinomaisesti sisäliikuntatunnin rentoutumishetkeksi. Taustatietoa opettajalle Oman itsensä koskettaminen heijastelee sitä,…

Korttipeli ruokakasvatukseen (nro 220)

Pelikorteissa on monipuolisesti erilaisia ruokaan liittyviä kysymyksiä. Kysymykset liittyvät esimerkiksi ruokakulttuuriin ja kestäviin ruokatottumuksiin. Kysymyksiä on kolmenlaisia: oikein/väärin, valitse oikea vaihtoehto…

Ongelmanratkaisuleikki välipaloista (nro 88)

Ongelmanratkaisuleikin avulla oppilaita johdatellaan keskustelemaan terveyttä edistävistä aamu- ja välipaloista. ”Toteutettiin ongelmanratkaisuleikki pienissä ryhmissä, koonti yhdessä koko luokan kanssa” (Opettaja, 1.-2….

Luokkaruokailu (nro 27)

Koulut saavat rehtorin johdolla päättää itse, kuinka kouluruokailu käytännössä järjestetään. Toisinaan ruokasali on liian pieni koulun oppilasmäärälle ja ruokailuvuorojen aikataulutus on…

Mikä maku, mikä haju? (nro 58)

Tiesitkö, että suuri osa makuina pitämistämme aistimuksista onkin hajuja? Tässä tehtävässä oppilaat testaavat millainen osuus hajuaistimuksella on ruuan aistimisessa. Valmistelut Varaa…

Ruoka-aiheisia kirjoja (nro 164)

Koonti ruoka-aiheisista lasten kirjoista. Näissä kirjoissa kerrotaan hyvistä ruokailutavoista: ALIKI – Pieni mutta hyvätapainenFRATTIINI Stefan – Kaikin tavoin mestariNISONEN Riitta –…

Aistirata (nro 191)

Kaikkia aisteja aktivoiva aistirata on toiminnallinen työpaja kaikenikäisille oppijoille. Rata tulee parhaiten hyödynnettyä, kun aikuinen ohjaa kullakin toimintapisteellä, mutta rataa voi…

Ruokaan liittyvät kotiaskareet (nro 104)

Lapsia on hyvä osallistaa oman kodin askareisiin jo pienestä pitäen. Tässä kotitehtävässä oppilaat toimivat vanhempien apureina ja tekevät ruokaan liittyviä kotiaskareita….

Oppilaiden kouluruokatyöpaja (nro 91)

Tässä tehtävässä oppilaat toteuttavat SWOT-analyysin etsien kouluruokailun vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkatekijöitä.

Syödään yhdessä -vanhempainilta (nro 194)

Järjestä huoltajia houkutteleva ja innostava vanhempainilta ruuan äärelle. Huomatkaa, mikä olisi huoltajille helpoin aika osallistua. Yhteistyö kodin ja koulun välillä vahvistuu,…

NAM!-harjoitus: Miltä kylläisyys tuntuu? (nro 84)

Oletko syönyt liian vähän, juuri sopivasti vai liikaa? Tässä kotitehtävässä oppilaat harjoittelevat tunnistamaan kylläisyyden tunnetta. Tehtävä on osa NAM! – Nauti,…

Ruokakriitikot (nro 193)

Kun koulussa siirrytään tarjoamaan toisena pääruokavaihtoehtona kasvisruokaa, sen menekki voi olla hyvin vähäistä. Kasvisruokavaihtoehdon – samoin kuin muidenkin uusien ruokalajien –…

Miltä ruoka tuntuu suussa ja kädessä? (nro 62)

Tässä tehtävässä oppilaat havainnoivat tuntoaistin avulla elintarvikkeiden käsi- ja suutuntumaa. ”Tehtävää sovellettiin niin, että kullakin oli oma tehtävä ruokailun yhteydessä ja…

Minä onnistun koululounaalla! (nro 67)

Tämän tehtävän tarkoituksena on arvioida yhdessä luotujen kouluruokailun pelisääntöjen toteutumista koululounaalla. Itsearviointi muistuttaa oppilaita yhdessä sovituista pelisäännöistä ja auttaa saavuttamaan onnistumisen…

Kuva koululounaasta (nro 42)

Oman koululounaan kuvaaminen kännykkäkameralla on hyvä keino havainnoida, mitä lautaselle tuleekaan otettua ja toteutuuko lautasmalli. Kuvien jakaminen vanhempien kanssa valottaa myös…

Jonotus ja linjasto (nro 11)

Yksi vaikuttava seikka myönteisessä ruokailukokemuksessa on, että ruuan jonottaminen sujuu jouhevasti. Kouluruokailussa jonossa saatetaan etuilla ja odottaminen voi muutenkin olla rauhatonta….

RuokaTutkan ruuan reitti -peli (nro 122)

Pelissä tutustutaan koululounaan raaka-aineiden alkuperään hauskojen kysymysten avulla. Pelin tavoitteena on herättää oppilaissa kiinnostus siihen mistä ruoka tulee ja oppia käytännön…

Yhteistyö on voimaa (nro 163)

Liikuntaleikkejä joilla voidaan vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tarjota oppilaille onnistumisen kokemuksia sekä iloa kehostaan. Valmistelu Käy läpi alla olevat ryhmäleikit (3…

Ruokasalin opasteet (nro 117)

Moni ohjeistava informaatio voi jäädä ruokailutilanteessa oppilailta helposti huomaamatta. Koulun opetushenkilöstön on välillä hyvä pohtia yhdessä ruokapalveluiden työntekijöiden kanssa kouluruokailussa käytettyjen…

Ruokaohjeen muuntaminen (nro 115)

Harjoitellaan reseptien muokkaamista sopivaksi eri määrälle ruokailijoita. Valmistelut Tulosta oppilaille reseptit. Voit myös tulostaa itsellesi mallivastaukset, jos toteutatte tehtävän ohjeissa annetuilla…

RuokaTutkan VäliPalaPeli (nro 158)

VäliPalaPelissä olet kokki välipalaravintolassa! Ravintolaan tulevat asiakkaat kuvailevat, millaisen välipalan he haluavat. Sinun tehtävänäsi on kasata toiveita vastaava annos. Tarvittavat materiaalit…

Koulutus opettajille (nro 165)

Maistuva koulu -sivusto tarjoaa ilmaisen verkkokurssin opettajille ruokakasvatusosaamisen täydentämiseen. Kurssi koostuu lyhyistä videoista, pohdintatehtävistä sekä ryhmätyöskentelystä. Suosittelemme, että suoritat kurssin samaan…

Ruokasalin rauhapöytä (nro 118)

Peruskoulussa oppilaiden pituuserot luokka-asteiden välillä voivat olla valtavia. Myös iso ruokasali hälyineen voi tuntua osasta oppilaita aika jännittävältä. Ruokasalin kalusteita ja…

Oppilaiden äänitorvi (nro 90)

Kouluruoasta kirjoitetaan paljon ja melko usein negatiiviseen sävyyn. Otetaan yhdessä aktiivinen ote ja huiskitaan negatiivisuus nurkkaan. On aika nousta barrikadeille ja…

Kunnioittaminen on taitolaji (nro 187)

Huomaa itsesi hyväksi – sellaisena kuin olet. Opetellaan kunnioittamaan ihmisten erilaisuutta ja itseä, mikä voi johtaa hyvinvointia edistäviin tekoihin. Valmistelu Lue…

Kouluruokailun pelisäännöt (nro 38)

Sovitaan yhdessä luokan tai koulun yhteiset pelisäännöt kouluruokailuun. Yhteisiin pelisääntöihin sitoutuminen mahdollistaa sekä oppilaille että opettajille viihtyisän ja rauhallisen ateriointihetken. Näihin…

Toimintasuunnitelma (nro 231)

Kun olette täyttäneet nykytila.fi-arviointilomakkeen (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.), sopikaa yhdessä, mihin asioihin ruokakasvatuksen kehittämisessä tänä lukuvuonna keskitytte. Käyttäkää…

Lapset ruokailua kehittämässä -toimintamalli (nro 228)

Laaja-alaisen oppimisen tueksi kehitetty kiinnostava opetuskokonaisuus, johon yhdistyy mm. oppilaiden mahdollisuus vaikuttaa rakentavasti kouluruokailuun. Toiminnan tavoitteena on pysähtyä pohtimaan kouluruokailua ja…

Ateriarytmi kohdilleen (nro 152)

Säännöllinen ateriarytmi auttaa jaksamaan päivän askareissa. Tässä tehtävässä oppilaat pohtivat omaa ateriarytmiään ja sitä, mitä hyötyä säännöllisen ateriarytmin noudattamisesta on. ”Kaikki…

Kouluruokaa kaikille aisteille (nro 35)

Miltä kouluruoka tuoksuu, näyttää ja maistuu? Entä millainen äänimaailma ruokasalissa tänään on? Tässä tehtävässä oppilaat astuvat koulun ruokasaliin aistit avoinna. ”Viikon…

Perusmaut kasviksissa (nro 94)

Nyt harjoitellaan perusmakujen tunnistamista kasviksista. Perusmakuja ovat makea, suolainen, hapan, karvas ja umami. Valmistelut Tilaa valmiiksi ruoka-aineet ruokahuollon tai kotitalousopettajan kautta….

Maistelupaketit (nro 169)

Makukoulun toteuttamista varten ruokapalvelut voivat tarjota maistelupaketteja opettajien käyttöön oppitunneilla. Toteutus Ruokapalvelut voivat suunnitella tilattavia maistelupaketteja koulujen käyttöön. Paketit auttavat opettajia…

Maailman ympäri -lautapeli (nro 207)

”Matkustan ympäri maailmaa, laukussa leipää ja piimää vaan…” Pelissä tutustutaan maailmankartan avulla erilaisiin ruokiin eri maanosissa. Tehtävän toteutus Tulosta pelilauta materiaalisivulta….

Mitä tänään syödään? (nro 70)

Tutustutaan päivän kouluruuan raaka-aineisiin ja niiden eri aisteilla havaittaviin ominaisuuksiin. Toivotetaan kaikille hyvää ruokahalua! Tehtävän toteutus Voitte toteuttaa tehtävän luokassa keskustellen…

Kehonkuva ja itsetunto (nro 159)

Tutustutaan hyvän itsetuntemuksen rakennuspalikoihin. Oppilaat myös harjoittelevat omien vahvuuksiensa ja voimavarojensa tunnistamista. Taustatietoa opettajalle On tärkeää, että oppilaita kannustetaan arvostamaan itseään…

Väriympyrä kasviksista (nro 170)

Kaunis väriympyrä tutustuttaa väreihin, kasviksiin ja havainnoi miten paljon erilaisia kasviksia onkaan. Valmistelu Toteutus Syötävien kasvien runsaus Järjestä nopeuskisa. Ohjeista oppilaat…

Kasvispelikortit (nro 212)

Harjoitellaan kasvisten nimiä korttien ja muistipelin avulla! Tässä tehtävässä saat valmiit pelikortit kielenharjoittelun tueksi. Kortit toimivat erityisen hyvin alkuopetuksessa ja S2-opetuksessa….

Koululounas meillä ja muualla (nro 29)

Miten kouluruokailu eroaa meillä ja maailmalla? Tehtävässä tutustutaan eri maiden kouluruokailuun ja pohditaan, mikä kouluruokailun merkitys on. ”Etäopetuksessa, ruokakassien aikana: jokainen…

Koulumaito- ja hedelmätuki (nro 30)

Tiesitkö, että koulu voi saada tukea hedelmien, kasvisten ja maitotuotteiden tarjoamiseen? Koulujakelujärjestelmä   Euroopan unionin koulumaitotuki ja kouluhedelmätuki on tarkoitettu päiväkodeissa ja…

NAM! -oppitunti 4: Kaikki aistit käyttöön (nro 81)

Neljännellä NAM! -oppitunnilla otetaan kaikki aistit käyttöön syödessä. Oppilaat harjoittelevat kuvailemaan aistikokemuksiaan ja huomaamaan kehon reaktioita ja omia ajatuksiaan syömistilanteessa. Oppitunti…

MinäKuva (nro 185)

Omaan itseensä tutustuminen voi auttaa rakentamaan vahvaa, tervettä minäkuvaa sekä itsetuntoa. Taustatietoa opettajalle Minäkuvalla tarkoitetaan yksilön käsitystä sekä psyykkisestä että fyysisestä…

Tutkitaan kasviskuvia (nro 209)

Kuvien kautta tutustutaan kasvisten monipuoliseen tarjontaan, harjoitellaan nimeämään kasviksia ja sanoitetaan kokemuksia. Kuvien avulla kasviksiin on helppo tutustua, mikä puolestaan voi…


Takaisin ylös

Jaa: